System CRM: co to jest i jak wspiera pracę handlowców?

Praca handlowców wymaga wielu kompetencji, zwłaszcza w czasach rosnącej konkurencji i wysokich wymagań klientów. Dlatego warto korzystać z narzędzi, które zwiększają efektywność pracy, dzięki którym handlowcy skupią się na najważniejszych zadaniach, a pozostałe obowiązki zostaną wykonane automatycznie lub półautomatycznie. Jednym z takich narzędzi jest system CRM.

Praca handlowców wymaga wielu kompetencji, zwłaszcza w czasach rosnącej konkurencji i wysokich wymagań klientów. Dlatego warto korzystać z narzędzi, które zwiększają efektywność pracy, dzięki którym handlowcy skupią się na najważniejszych zadaniach, a pozostałe obowiązki zostaną wykonane automatycznie lub półautomatycznie. Jednym z takich narzędzi jest system CRM.

Co to jest system CRM?

CRM to skrót z angielskiego Customer Relationship Management. Najczęściej opisuje się w ten sposób narzędzia, które pozwalają zarządzać komunikacją i relacjami z klientem. Ich podstawowym zadaniem jest gromadzenie danych na temat klientów. Jednak dziś posiadają szereg udogodnień, takich jak:

  • Prowadzenie komunikacji z klientami z poziomu systemu CRM.
  • Integracja z zewnętrznymi narzędziami np. kalendarzem firmowym.
  • Automatyzacja komunikacji np. wysyłanie powiadomień o nadchodzącym spotkaniu.
  • Integracja z systemem zakupowym daje dostęp do historii zamówień, zwrotów, zgłoszeń.
  • Pozwalają zarządzać kontaktami i określać, na jakim etapie lejka marketingowego znajduje się dany klient.

Te wszystkie funkcje odciążają handlowców. Dzięki temu Ci przestają tracić czas na nudne i powtarzalne zadania, a skupiają się na budowaniu relacji z klientami.

Jak systemy CRM wspierają pracę handlowców?

Systemy CRM umożliwiają handlowcom efektywniejsze zarządzanie procesami sprzedażowymi i lepsze zrozumienie potrzeb klientów. Wspierają ich pracę na wielu płaszczyznach:

  1. Skuteczniejsza komunikacja z klientami – umożliwiają handlowcom gromadzenie informacji o klientach m.in. o ich preferencjach, historii zakupów, interakcjach z firmą. To umożliwia personalizację komunikacji z klientami i dostosowanie strategii do każdego kontrahenta.
  2. Zarządzanie procesem sprzedaży – CRM umożliwia monitorowanie procesu sprzedażowego od pozyskania leada, po finalizację transakcji. Pozwala to handlowcom lepiej i łatwiej planować zadania do wykonania.
  3. Automatyzacja procesów – nowoczesne systemy CRM umożliwiają automatyzację wielu procesów, takich jak wysyłanie ofert, przypominanie o zadaniach czy generowanie raportów. W ten sposób handlowcy oszczędzają czas i skupiają się na ważniejszych zadaniach.
  4. Analiza danych – dzięki temu, że wszystkie dane o klientach są zgromadzone w jednym miejscu, to łatwiej je analizować. Można wyciągnąć wnioski np. na temat procesu sprzedażowego albo skuteczności poszczególnych handlowców.

Wszystkie te korzyści przekładają się na to, że handlowcy skupiają się na realizacji zadań kluczowych – budowaniu relacji z klientami i sprzedaży. A łatwy dostęp do danych pozwala prowadzić te działania znacznie skuteczniej.

Dlaczego warto iść o krok dalej i wybrać platformę B2B?

Klasyczne systemy CRM znacząco podnoszą skuteczność handlowców. Jednak dziś firmy dążą do coraz większej automatyzacji i centralizacji. Jeszcze większą efektywność pozwala osiągnąć platforma B2B z elementami systemu CRM (SOHO B2B) lub zintegrowana z dedykowanym systemem CRM.

Takie rozwiązanie dostarcza szeregu dodatkowych korzyści:

  • Zapewnia handlowcom informacje o zachowaniach klientów na platformie B2B. Wiedzą oni, którzy klienci złożyli zamówienia, którzy tylko przeglądali produkty, którzy stworzyli nowe listy zakupowe, kto od dłuższego czasu nie składał zamówień itd. To wszystko pozwala im podjąć odpowiednie i dostosowane do aktywności danego klienta działania.
  • Klienci mogą sami składać zamówienia. W ten sposób odciąża się handlowców od zbierania zamówień od klientów i ich ręcznego przetwarzania.
  • Klienci mogą samodzielnie przejść procedurę zwrotu lub reklamacji bez obciążania handlowców.
  • Handlowcy mogą tworzyć spersonalizowane oferty handlowe, wysyłać je do klientów z poziomu platformy i pozyskiwać nowe wartościowe leady i rejestracje na platformie sprzedażowej.
  • Platforma pozwala zautomatyzować więcej zadań gdy klient jest już zarejestrowany w systemie, np. wprowadzenie automatycznego odzyskiwania porzuconych koszyków lub wysyłania sekwencji maili typu follow-up w celu zwiększenia częstotliwości zakupów klienta na platformie.

Dlatego platforma B2B zintegrowana z systemem CRM to najlepsze rozwiązanie dla firm B2B, które chcą uwolnić pełny potencjał swoich handlowców.

NAJNOWSZE NA BLOGU

Newsletter Sprzedaż w B2B

Warstwa 1@2x
Warstwa 1@2x

Porozmawiajmy!

O TWOJEJ FIRMIE W PRZYSZŁOŚCI

Pracujemy dla małych, średnich i dużych firm. Wspieramy ewolucję Twojego biznesu naszym oprogramowaniem i znajomością wielu rynków. Zostaw kontakt i umówmy się na rozmowę.