Magento vs Prestashop – które narzędzie lepsze dla sklepu B2B?

Rynek e-commerce rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i na świecie. Prognozy Strategy& Polska sugerują, że do 2027 roku wartość e-commerce może wzrosnąć do 187 mld złotych. To niemal 4-krotny wzrost od 2018 roku. Zmiany wpłyną także na branżę B2B.

Jakie znaczenie ma sklep internetowy w sprzedaży B2B?

W sektorze B2B ofertę kieruje się do innych firm. Można spotkać się z mitem, że jedyną słuszną drogą sprzedaży jest kontakt indywidualny handlowca z klientem. Jednak nie jest to prawda.

Coraz częściej przedsiębiorcy chcą złożyć zamówienie z poziomu komputera, wtedy kiedy tego potrzebują. Nie chcą kontaktować się z handlowcem, żeby zrobić zakupy. Również duże korporacje wolą wykorzystać nowoczesne platformy do składania zamówień.

Dlatego dzisiaj do skalowania firmy handlowej i produkcyjnej B2B niezbędny jest e-sklep. A ze względu na konieczność implementacji rozwiązań charakterystycznych dla sprzedaży pomiędzy firmami nazywa się go platformą B2B.

Jak dostosować sklep do specyfiki segmentu B2B?

Na pierwszy rzut oka sklepy B2B i B2C nie różnią się od siebie znacząco. W obu możesz przeglądać ofertę i składać zamówienie. Jednak Platforma B2B różni się wieloma detalami, które mają ogromne znaczenie w handlu pomiędzy firmami. Szerzej standardy sklepów B2B oraz B2C opisaliśmy w tym artykule. Do najważniejszych zaliczamy:

  • Dostosowanie warunków handlowych do potrzeb poszczególnych klientów lub grup klientów.
  • Rozbudowany i spersonalizowany panel zakupowy klienta, w którym znajdzie nie tylko historię zamówień i podstawowe dane, ale przede wszystkim:
    • zrealizuje zgłoszenia serwisowe i będzie miał wgląd w ich historię, 
    • zgłosi reklamacje i będzie miał wgląd w ich historię,
    • może zarządzać dokumentami jak faktury do zamówień, otrzymane oferty, protokoły odbioru, dokumenty kompletacji zamówień itp.,
    • stworzy strukturę zakupową wewnątrz swojej organizacji – wiele kont zakupowych w różnych działach lub oddziałach firmy o różnym profilu uprawnień,
    • będzie miał wgląd w bieżące warunki handlowe oraz dostęp do przypisanych opiekunów i handlowców po stronie dostawcy.
  • Wiele metod składania zamówień w tym m.in.:
    • standardowy koszyk zakupowy,
    • możliwość łatwego powielenia powtarzających się zamówień, w tym uruchomienie zamówień cyklicznych,
    • możliwość importu listy produktów do zamówienia z pliku,
    • możliwość tworzenia wielu koszyków zakupowych dla wielu klientów i finalizowanie zamówienia jednym kliknięciem,
    • możliwość składania zamówień z poziomu zewnętrznego systemu zakupowego lub ERP.
  • Udostępnienie alternatywnych akcji np. złożenie zapytania ofertowego lub zamówienie kontaktu z handlowcem.
  • Automatyczne zamówienia cykliczne i zakupy hurtowe.
  • Sposoby płatności dostosowane do specyfiki B2B w tym limity płatności, terminy płatności odroczonych, faktoring itp.

Te rozwiązania umożliwiają klientom B2B wygodne korzystanie z oferty. Jednocześnie platforma B2B powinna być także dostosowana do potrzeb firmy produkcyjnej i handlowej – więcej o tym przeczytasz w artykule o cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Podstawą jest integracja z innymi narzędziami w firmie – najczęściej jest to system ERP, czasami WMS, PIM lub CRM. Platforma powinna zapewniać także wygodę i użyteczność znaną użytkownikom z detalicznych sklepów internetowych.

Popularne oprogramowanie B2B – Prestashop vs Magento

Na rynku znajdziemy wiele platform umożliwiających stworzenie e-sklepu. Natomiast w przypadku platform B2B najczęściej spotyka się dwa rozwiązania – Prestashop oraz Magento. W internecie znajdziesz wiele porównań tych platform, jednak skupiają się one na omówieniu funkcjonalności pod kątem wykorzystania tych systemów w sklepie detalicznym.

My skupimy się na porównaniu Magento i Prestashop z perspektywy produkcyjnych i handlowych firm B2B.

Koszty założenia sklepu – PrestaShop vs Magento

Obie platformy w podstawowej wersji są darmowe, bo ich kod źródłowy dostarczany jest na licencji open source – co umożliwia jego pobranie i samodzielne wdrożenie. Magento, posiada też licencje płatne, których cena zaczyna się od 22 000$ rocznie.

Ponadto oba rozwiązania pozwalają dokupić wtyczki. Koszt dodatkowych modułów waha się zwykle w przedziale od ok. 100 dolarów do 500 dolarów.

Jednocześnie firmy B2B zwykle zlecają stworzenie platformy B2B agencji specjalizującej się we wdrożeniach poszczególnych systemów. Koszt wykonania zlecenia jest uzależniony od indywidualnych wymagań i potrzeb. Najczęściej trzeba liczyć się z wydatkiem co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych za proste platformy budowane w oparciu o Prestashop i Magento do kilkuset tysięcy złotych w przypadku rozbudowanych platform B2B. Jednocześnie wytworzenie niektórych funkcjonalności w ramach Magento bywa kilkukrotnie bardziej kosztochłonne niż wytworzenie zbliżonych funkcji w ramach innego oprogramowania. Wynika to z zawiłości samego frameworka, a także mniejszej dostępności specjalistów pracujących na tym systemie.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu – Magento vs PrestaShop

Do kosztów utrzymania platformy B2B opartej o PrestaShop oraz Magento należy doliczyć koszty serwera. Prestashop jest w tym aspekcie mniej wymagające i przy niewielkim ruchu wystarczający będzie serwer VPS, którego koszt mieści się w przedziale 100 – 500 zł miesięcznie. W przypadku Magento najlepiej sprawdzają się rozwiązania chmurowe tj. AWS lub Azure, dlatego minimalne koszty serwerów zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie.

Nieuniknionym kosztem w przypadku rozwijania platformy B2B w oparciu o powyższe systemy jest też świadczenie usług SLA przez dostawcę systemu, czyli wsparcia w przypadku problemów z oprogramowaniem. Koszt usług SLA w zależności od parametrów wsparcia to zwykle kilka tysięcy złotych miesięcznie. 

Magento vs PrestaShop – popularność

Prestashop cieszy się dużą popularnością w Polsce. Jest chętnie wybierana przede wszystkim ze względu na prostotę obsługi i stosunkowo dużą dostępność firm, które potrafią uruchomić podstawową wersję tego oprogramowania.

Magento to w Polsce znacznie mniej popularny system, ale cieszący się pewnym prestiżem – częściowo wynikającym z możliwości, a częściowo niedostępności systemu, bo ciężko znaleźć polskie firmy realizujące projekty na Magento dla polskich klientów. Software house’y z szerokim doświadczeniem w rozwoju Magento pracują zwykle dla klientów, którzy płacą najwięcej, a takimi dla polskich firm są klienci zagraniczni.

Jakie są możliwości rozwoju platform B2B stworzonych na PrestaShop i Magento?

PrestaShop w podstawowej wersji posiada szerokie funkcje do sprzedaży detalicznej. Jeśli chcesz rozszerzyć możliwości oprogramowania o sprzedaż B2B, większość dodatkowych funkcji należy stworzyć od zera. Rozwijanie dedykowanych funkcji lub złożonych integracji w oparciu o Prestashop bywa kłopotliwe, szczególnie dla niedoświadczonych firm.

Z kolei Magento w natywnej wersji posiada kilka przydatnych w B2B funkcji, takich jak zarządzanie wieloma wersjami sklepu i różnymi poziomami cen. Jednocześnie pełne możliwości tego oprogramowania wymagają wielu płatnych dodatków, które zwiększają funkcjonalność sklepu, ale ich wdrożeniem powinien zająć się doświadczony developer.

Jednocześnie w ubiegłym roku Magento zostało przejęte przez Adobe, które przymierza się do pełnej komercjalizacji oprogramowania, dlatego aktualizacje darmowego Magento 2 do nowszych wersji na licencji open source pozostają obecnie pod znakiem zapytania.

Wygląd sklepu – jakie motywy oferuje PrestaShop i Magento?

PrestaShop w swoim oficjalnym repozytorium ma ponad 2000 szablonów. Dostępne są zarówno motywy płatne, jak i darmowe. Znacznie gorzej wypada pod tym kątem Magento, które obecnie w oficjalnym repozytorium ma 5 szablonów.

Oczywiście w obu systemach można kupić motyw na zewnętrznej stronie takiej jak TemplateMonster lub ThemeForest. Natomiast korzystając z usług Software House, można stworzyć indywidualny szablon od zera.

Korzystanie z gotowych szablonów, zwykle sprawdza się to w przypadku małych sklepów detalicznych. Jednocześnie przy tworzeniu dedykowanych funkcjonalności i łączeniu tego z gotowym szablonem jego dostosowanie jest bardziej czasochłonne i mniej elastyczne, dlatego potencjalne korzyści ekonomiczne występują tylko w teorii.

Bezpieczeństwo – jakie zabezpieczenia posiada Magento i PrestaShop?

Obie platformy spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa. Są zgodne z PCI, czyli umożliwiają bezpieczne przetwarzanie płatności. Jest to oprogramowanie typu Open Source, więc luki w bezpieczeństwie są szybko znajdowane przez społeczność i regularnie pojawiają się aktualizacje krytycznych problemów.

Ponadto funkcjonalności związane z bezpieczeństwem zarówno w PrestaShop, jak i w Magento można zwiększyć dzięki korzystaniu z odpowiednich serwerów i wykorzystaniu rozwiązań typu Cloudflare. 

Skalowalność – Magento czy PrestaShop lepiej radzi sobie z dużymi sklepami?

Natywnie  Magento lepiej radzi sobie ze skalowaniem. Oznacza to zarówno większą elastyczność w integrowaniu dodatkowego oprogramowania, pracę w wieloserwerowej architekturze, korzystanie z rozwiązań keszujących, a nawet wydajność samej struktury bazy danych. 

Natywne PrestaShop to pewne ograniczenia przy pracy w wieloserwerowej architekturze chmurowej i kilka wąskich gardeł w strukturze bazy danych m.in. w przypadku wielowariantowości produktów. 

Alternatywa – SOHO B2B

Zarówno Prestashop, jak i Magento to popularne i sprawdzone rozwiązania, z którymi na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat pracowaliśmy w SOHOshop. Wciąż mamy klientów utrzymujących to oprogramowanie wewnątrz firm jednak z racji na niedoskonałości obu rozwiązań pod kątem sprzedaży B2B w 2019 roku na bazie doświadczeń z wdrożeniami platform Magento i Prestashop na potrzeby B2B rozpoczęliśmy realizację systemu SOHO B2B. 

SOHO B2B jest dziś więcej niż alternatywą dla popularnych rozwiązań e-commerce – nasz system czerpie z najlepszych rozwiązań omówionego oprogramowania open source, ale jednocześnie jest stworzony z myślą o potrzebach sektora B2B. Dzięki temu już w podstawowej wersji posiada szereg przydatnych funkcji i udogodnień charakterystycznych dla branży B2B, o których pisaliśmy wcześniej.

Podczas kilkunastu lat projektowania platform B2B w oparciu o rozwiązania open source poznaliśmy ich największe wady i zalety. Doskonale rozumiemy specyfikę biznesów produkcyjnych i dystrybucyjnych, dlatego SOHO B2B jest rozwiązaniem hybrydowym, które łączy zalety rozwiązań open source tj.:

  • skalowalność oparta o wieloserwerową architekturę chmurową
  • nieograniczone możliwości rozbudowy w celu budowania przewagi technologicznej firm naszych klientów

a także eliminuje ich największe wady tj.:

  • wysokie koszty wdrożenia, utrzymania i rozwoju zaawansowanej platformy B2B
  • problemy z aktualizacjami i dostępnością specjalistów rozumiejących rozwój oprogramowania B2B

Ponadto platforma SOHO B2B usprawnia wiele procesów biznesowych firm handlowych. Wyposażona jest m.in. w rozwiązania wspierające pracę handlowców oraz narzędzia ułatwiające i automatyzację sprzedaży i marketingu. 

Czym SOHO B2B różni się od dedykowanych rozwiązań

Przede wszystkim mamy już gotowy szkielet, na którym pracujemy. Dzięki temu przygotowanie autorskiego rozwiązania jest znacznie szybsze i wielokrotnie tańsze. Oprogramowanie z dedykowanym projektem wizualnym przygotowujemy zwykle w ciągu 4-6 tygodni. System SOHO B2B posiada funkcjonalności, których wytworzenie w ramach Magento lub Prestashop wygenerowałoby wielokrotnie wyższe koszty developmentu. 

—-

Jeśli stoisz obecnie przed wyborem oprogramowania do sprzedaży B2B lub multiplatformy wspierającej sprzedaż B2B i B2C Twojej firmy koniecznie umów się na darmową rozmowę i skorzystaj z naszych doświadczeń – link >>>

—–

Prestashop vs Magento vs SOHO B2B – na czym zbudować platformę B2B?

Zgodnie z naszymi 15-letnimi doświadczeniami wybór technologii to zawsze próba połączenia 3 elementów, z których co najmniej dwa stoją ze sobą w sprzeczności tj.:

  • koszt wytworzenia oprogramowania (zwykle ma być jak najniższy)
  • możliwości i funkcjonalności oprogramowania (zawsze mają być jak najszersze)
  • czas wdrożenia oprogramowania (zwykle ma być jak najkrótszy).

Dlatego po latach pracy z obszernymi specyfikacjami i wytwarzaniem oprogramowania od zera doszliśmy do wniosku, że ten sposób realizacji projektów, choć korzystny dla software house’ów zwykle jest niekorzystny dla inwestora. Właśnie dlatego postanowiliśmy stworzyć hybrydę oprogramowania, które po raz pierwszy pozwoliło połączyć niski koszt wytworzenia, szybki czas uruchomienia, szerokie funkcjonalności oraz nieograniczone możliwości rozbudowy i skalowania systemu.

Magento i Prestashop to rozwiązania typu OpenSource, które posiadają wiele fanów na całym świecie. Jednocześnie nie zostały one zaprojektowane z myślą o B2B, lecz o sprzedaży detalicznej. Przez to przystosowanie ich do specyfiki B2B wymaga setek lub tysięcy godzin dodatkowej pracy. Trzeba mieć też pewność, że firma realizująca oprogramowanie rozumie zawiłości handlu i dystrybucji B2B.

PrestaShopMagentoSOHO B2B
CenaBezpłatnaPodstawowa wersja bezpłatnaPłatna
Dodatkowe kosztyWtyczki, usługi Software House rozliczane w time & material na wysokiej stawce godzinowejWtyczki, usługi Software House rozliczane w time & material na bardzo wysokiej stawce godzinowejWszystkie funkcje w pakiecie. Możliwość przygotowania dodatkowych rozszerzeń jeden abonament na utrzymanie i rozwój systemu
Łatwość obsługiŁatwaTrudnaŁatwa
RodzajE-sklepE-sklepPlatforma B2B oraz e-sklep w jednym
WsparciePłatneDarmowe dla posiadaczy płatnej licencjiW cenie abonamentu
SkalowalnośćDla małych i średnich sklepówDla dużych przedsiębiorstwW pełni skalowalna – od małych firm, po duże przedsiębiorstwa 
SEOWymaga zakupu dodatkowych modułówMa większość potrzebnych funkcjiPrzyjazna i dostosowana do standardów SEO
Wbudowane funkcjePodstawowe w zakresie sprzedaży detalicznej. Wymaga stworzenia dedykowanych rozwiązań w przypadku sprzedaży B2B.Większość niezbędnych do sprzedaży B2C funkcjonalności, kilka rozwiązań wspierających sprzedaż B2B. Wymaga stworzenia dedykowanych rozwiązań pod kątem sprzedaży B2B i dodatkowych wtyczek dla B2B.Wszystkie funkcje potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży B2B i B2C.

Jeśli nie wiesz, które rozwiązanie wybrać lub chcesz dowiedzieć się, czy SOHO B2B sprawdzi się w Twojej firmie, to umów się na rozmowę z naszym doradcą:

Zapisz się na nasz Newsletter i odbierz powitalny bonus – checklistę  10 kroków do zwiększenia sprzedaży w B2B:

.

NAJNOWSZE NA BLOGU

Newsletter Sprzedaż w B2B

Warstwa 1@2x
Warstwa 1@2x

Porozmawiajmy!

O TWOJEJ FIRMIE W PRZYSZŁOŚCI

Pracujemy dla małych, średnich i dużych firm. Wspieramy ewolucję Twojego biznesu naszym oprogramowaniem i znajomością wielu rynków. Zostaw kontakt i umówmy się na rozmowę.