Wdrożenie Multistore Projektowanie UX/UI Integracje z systemami zewnętrznymi Stałe wsparcie […]
Platforma e-commerce ma wspierać model sprzedaży omnichannel w tym zapewnić […]
Dotychczas handel internetowy w Polsce rozwijał się dynamicznie (10-20% wzrost sprzedaży r/r, w zależności od branży), notując coraz większy udział e-commerce w handlu ogółem. Jednocześnie sprzedaż internetowa na świecie wciąż stanowiła niespełna 12% całej sprzedaży detalicznej, a w Polsce – w zależności od źródła – od 4,5 do 7% handlu detalicznego ogółem. W 2019 roku przychody e-commerce w Polsce szacowano na 52-60 mld złotych, a niemal połowę tego obrotu (~ 24 mld zł) wygenerowano na platformie Allegro. Najbardziej spektakularnym międzynarodowym przykładem potencjału sprzedaży internetowej jest chiński Dzień Singla, w dniu 11 listopada 2019 roku e-commerce w Chinach wygenerował 31 mld USD obrotów w ciągu 24 godzin, czyli dwukrotnie więcej niż cały polski e-handel w 2019 roku.
Sytuacja sprzedaży w internecie zmienia się na naszych oczach. Zmiany radykalne dla wielu sprzedawców nastąpiły w marcu 2020 roku. Szybkie tempo rozprzestrzenianie się koronawirusa na świecie zmieniło dotychczasowy obraz rynku sprzedaży detalicznej. Konsumenci zostali zmuszeni do pozostania w domach, a firmy tradycyjne do zamknięcia swoich placówek handlowych, które odpowiadały za większość generowanych przychodów. Marki rozpoczęły online’ową ofensywę, choć wiele z nich nie będzie w stanie odzyskać utraconych z offline przychodów. Wpływają na to zachowawcze decyzje zakupowe konsumentów, którzy w czasach spowolnienia gospodarczego rezygnują z zakupów zbędnych dóbr. Te zmiany w zachowaniu konsumentów odczuły m.in. branże fashion i beauty. W przypadku większych graczy jak np. LPP trudno jest nawet utrzymać dotychczasowe tempo wzrostu kanału cyfrowego.
Rzeczywiście widmo recesji nie sprzyja sprzedaży niektórych dóbr, jednak krajobraz e-commerce to zdecydowanie więcej niż fashion i z końcem I kwartału 2020 roku dziesiątki branż zanotowały gigantyczne wzrosty sprzedaży online, a sam marzec 2020 to najlepszy miesiąc (pod względem obrotów i liczby przeprowadzonych transakcji) w historii polskiego e-commerce.
Jednocześnie średnia cena transakcji na Allegro w czasie ostatnich 2 lat analizowanej historii sprzedaży w tym serwisie pierwszy raz znalazła się poniżej 40 zł / transakcje. Kupowanie więcej za mniej może potwierdzać tezę o zakupach zachowawczych, rozsądnych i tylko niezbędnych produktów.
Wbrew obiegowej opinii obecna sytuacja nie sprzyja wyłącznie sprzedaży produktów spożywczych i okołomedycznych w internecie. Oczywiście wszystkim klientom SOHOshop.pl, którzy mogli sprawnie rozwinąć asortyment w kategoriach delikatesy i drogeria zarekomendowaliśmy takie rozwiązanie. Był to najprostszy sposób na wygenerowanie dodatkowej sprzedaży w tych niszowych dotychczas w e-commerce kategoriach.
Wykres przedstawia wartość sprzedaży w kategorii Supermaket w serwisie Allegro marzec 2020 vs marzec 2019 to 3-krotny wzrost wartości sprzedaży
Jednak nie każdy sprzedawca internetowy chce lub może skorzystać z takiego rozwiązania. W związku z tym przeprowadziliśmy szeroki research i zarekomendowaliśmy innym naszym partnerom asortyment uzupełniający dla ich profilu działalności. W niektórych przypadkach sugerowaliśmy też reorganizację modelu biznesowego, co również przyniosło ciekawe rezultaty, szczególnie w firmach opartych o tradycyjne zespoły handlowe. Biznes w czasach kwarantanny musi się zmieniać i działać zwinniej niż dotychczas. Rozszerzanie i uzupełnianie asortymentu to jedna z wielu możliwości, na której skupiamy się w tym wpisie. Sama reorganizacja modelu biznesowego firmy to temat na odrębny materiał.
Wśród naszych klientów mamy praktycznie cały przekrój rynku od branży budowlanej przez modę, branżę medyczną, aż po spożywczą. Wiemy które kategorie najbardziej odczuły wprowadzone w związku z pandemią ograniczenia oraz gdzie obecnie skupiona jest uwaga konsumentów. Sektory, które mocno wyhamowały i pociągnęły za sobą spadek sprzedaży w sklepach internetowych to m.in.:
Sprzedaż w kategorii Aparaty cyfrowe była najniższa w marcu 2020 w analizowanej 2-letniej historii sprzedaży w serwisie Allegro.
Wiele firm zależnych od wymienionych wyżej sektorów gospodarki nie wróci do pierwotnego modelu działania. Kwarantanna zrewiduje potrzebę istnienia niektórych branż i biznesów, a na pozostałych wymusi radykalne zmiany.
Sprzedaż artykułów spożywczych online w marcu 2020
Sprzedaż artykułów higienicznych i środków utrzymania czystości w marcu 2020
Sprzedaż karmy dla zwierząt w marcu 2020
Powyższe kategorie sprzedaży to oczywiste kierunki rozwoju wielobranżowych sklepów internetowych. Sprzedaż na Allegro wzrosła dwukrotnie miesiąc do miesiąca, ale sprzedaż w sklepach internetowych naszych klientów, które już wcześniej oferowały tego typu asortyment poszybowała o kilkaset procent marzec vs luty 2020.
Sprzedaż w kategorii sprzęt medyczny – wielokrotny wzrost sprzedaży w lutym, a następnie marcu 2020.
Duży wzrost sprzedaży w tych kategoriach pozwala wykorzystać pojawiający się trend, jednak nie są to kategorie, w których z łatwością odnajdą się podmioty bez doświadczenia w omawianych branżach. Każda z firm w tym sektorze doświadczyła problemów z łańcuchami dostaw, a jedyne możliwe zabezpieczenie przez szybkim opróżnieniem magazynów to ograniczanie ilości kupowanych sztuk na klienta lub podnoszenie cen towarów, które szybko wyparowują z magazynów, a perspektyw na uzupełnienie tych braków nie widać.
Wzrost wartości sprzedaży w kategorii sprzętu typu „siłownia i fitness” wykorzystywanego do treningów w domu
Blisko dwukrotny wzrost sprzedaży w kategorii militaria sprzęt do samoobrony w marcu 2020.
Znaczący wzrost sprzedaży nawozów i preparatów do stosowania w przydomowych uprawach
Gry planszowe, wartość sprzedaży poza marcem 2020 była większa tylko w grudniu 2018 i 2019.
Konsole xbox, playstation i gry multimedialne
Wartość sprzedaży maszyn do domowego wypieku chleba wzrosła kilkukrotnie w stosunku do miesięcy poprzedzających
Wykres wzrostu wartości sprzedaży akcesoriów medycznych. Wzrost w samej podkategorii termometry w marcu 2020 vs marzec 2019 był 15-krotny
Znaczący wzrost sprzedaży farb do włosów, maszynek do strzyżenia i pozostałych produktów do pielęgnacji w domu
Wzrost sprzedaży produktów sypkich, głównie mąki i drożdże w marcu 2020
Dwukrotny wzrost sprzedaży w samej kategorii akcesoriów malarskich w marcu 2020
Podsumowanie
W obecnych czasach zachowania konsumentów zmieniają się dynamicznie. W zachowaniach zakupowych widać strach przed recesją co determinuje odkładanie wielu decyzji zakupowych w czasie i spadki sprzedaży w kategoriach odzież czy motoryzacja. Można zauważyć też obawy o własne zdrowie i życie, a te z kolei przekładają się na wzrosty sprzedaży w kategoriach militaria, zdrowie, higiena, żywność czy własne uprawy. W trendach zakupowych widać też „moment wytchnienia”, bo konsumenci z czasów kwarantanny znajdują czas na rozrywkę i rozwijanie swoich zainteresowań. Biznes musi dostosować się do tej sytuacji, dla wielu firm jest to szansa na nowe rozdanie, wejście w sektory, w których można zbudować dodatkową solidną nogę w świecie cyfrowym. Aby uzyskać darmową ocenę Twojego sektora rynku lub podpowiedź jakie możliwości reorganizacji widzimy dla Twojej firmie napisz do mnie.
Wyślij do nas e-mail
Wyślij do nas e-mail i wybierz preferowany sposób kontaktu