Znając parametry, możliwości i prognozy dla interesującej nas branży należy przyjrzeć się e-konkurencji. Nie tyle pod kątem rywalizacji, ile pod kątem rzetelnej analizy dotyczącej udziału firm konkurencyjnych w rynku, ich asortymentu, polityki cenowej i kanałów marketingowych. Na koniec należy bezwzględnie wykorzystać wszystkie zebrane informacje dotyczące rynku w celu określenia mocnych i słabych stron dla naszego przedsięwzięcia.
W tym wpisie dowiesz się:
- W jaki sposób efektywnie podglądać konkurencję?
- Jak wykorzystać technologię i mocne strony rynku?
Analiza konkurencji
Wiedząc, jak duży jest rynek oraz jaki jest jego potencjał wzrostu, nie sposób zapomnieć o konkurencji. Dla efektywnej działalności w wybranej branży warto przeanalizować kilka informacji o rynkowych rywalach, żeby dowiedzieć się:
- jaki jest ich udział w rynku;
- jaki jest poziom sprzedaży i generowanego przez nich ruchu;
- jakie kanały marketingowe wykorzystują;
- jakie są słabe i mocne strony oferowanego przez nich produktu/usługi.
Jeśli konkurencja działa w serwisie Allegro, można dokładnie oszacować wielkość sprzedaży i udziałów w rynku przy użyciu narzędzia TradeWatch. Następnie, znając podział przychodów ze względu na kanał dystrybucji w analizowanej branży, można estymować całkowity udział sprzedawcy w rynku.
Do analizy wielkości sprzedaży w serwisie Allegro można też wykorzystać sposób obarczony większym błędem, ale dostępny dla każdego, mianowicie oszacować miesięczny poziom sprzedaży na podstawie przyrostu komentarzy analizowanego konkurenta. Znając średnią wartość zamówienia i zakładając, że X% kupujących zostawia komentarz po transakcji, w prosty sposób można oszacować średnie miesięczne przychody konkurenta z tego kanału sprzedaży.
W sytuacji, gdy konkurencja prowadzi sprzedaż przez własną platformę, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jej popularność oraz strukturę ruchu w analizowanej witrynie. Istnieje wiele narzędzi, które z mniejszą bądź większą dokładnością wskażą aktualny poziom ruchu i jego źródło. Jednym ze sprawdzonych narzędzi podających wspomniane dane z dużą dokładnością jest SimilarWeb.com.
Chcąc dokładniej przebadać konkurencję należy także przeprowadzić analizę jej działań SEM (Search Engine Marketing), które jak dotychczas stanowią najważniejsze źródło ruchu dla e-commerce. W takim przypadku zlecenie audytu lub wykorzystanie specjalistycznych narzędzi typu SEMrush czy Majestic SEO pomoże znaleźć odpowiedź na pytanie, jak trudna będzie walka o najwyższe lokaty w wyszukiwarce?
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do podniesienia jakości oferty
Specjalizując się w analizowanej branży, łatwo zaplanować elementy stanowiące mocne strony swojej oferty. Możliwe jest też rozpoznanie tych działań konkurencji, które można zrealizować na wyższym poziomie. Oprócz własnych doświadczeń i danych pozyskanych z rynku warto samemu dotrzeć do zdiagnozowanej wcześniej grupy docelowej i przeprowadzić podstawowe badania ankietowe. W tym celu wystarczy wykonać kilka prostych działań, takich jak:
- konkurs z nagrodami na fanpage’u, na którym reklamowała się konkurencja;
- mailing do grupy docelowej z przekierowaniem do ankiety;
- pojawianie się w miejscach, w których przebywa grupa docelowa (fora tematyczne, dyskusje portalowe) i włączanie się w rozmowy na tematy poruszane przez grupę;
- stworzenie landing page i kierowanie na stronę ściśle sprecyzowanego ruchu, a następnie budowanie relacji z pozyskanymi użytkownikami.
Zebranie możliwie wielu informacji zwrotnych od potencjalnych klientów to praktyczny sposób na:
- określenie mocnych stron proponowanej oferty;
- zdiagnozowanie USP;
- wykrycie słabych stron konkurencji;
- pozyskanie pomysłów na ich udoskonalenie.
Dokonując rekonesansu po rynku definiującym nasz biznes należy zweryfikować go również za pomocą czynników oceny obiektywnej i subiektywnej, biorąc pod uwagę:
- jakie perspektywy wzrostu stoją przed branżą,
- co na rynku jest w fazie schyłkowej,
- jakie uwarunkowania biznesu zależą od wewnętrznych działań naszej firmy, a jakie wymusza konkurencja lub struktura rynku?
Analiza rynku nie jest czynnością jednorazową. To nieustanna obserwacja i weryfikacja pojawiających się trendów, możliwości, zagrożeń i konkurentów. Praktyka żmudna i często niewdzięczna , która jednak konsekwentnie stosowana może przyczynić się wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa lub skutecznie uchronić je przed stratami.