Wszystkie dotychczas omówione zagadnienia powinny dać przedsiębiorcy, zaczynającemu lub redefiniującemu działania w e-commerce, odpowiedzi na strategiczne pytania o wygląd, charakter i sposób prowadzenia biznesu online. Powinny również sprecyzować konkretne wymagania wobec platformy sprzedażowej, która jest wizytówką każdego przedsiębiorstwa internetowego. Z drugiej strony zdobyta wiedza może skutecznie pomóc w wyborze najtrafniejszej oferty, odpowiadającej na zapotrzebowania firmy. Dlatego warto zapoznać się z charakterystykę pracy agencji wdrożeniowych i prześledzić poszczególne etapy implementowania platformy internetowej do sprzedaży na przykładzie zarządzania projektem e-commerce w SOHOshop.
W tej lekcji dowiesz się:
- Jakie etapy składają się na pełny cykl wdrożeniowy projektu e-commerce?
- Jakie procesy merytoryczne, technologiczne i analityczne charakteryzują każdy z przedstawionych etapów?
Etapy zarządzania projektem e-commerce
W każdym projekcie e-commerce budowanym od podstaw możemy wyszczególnić sześć głównych etapów wdrożeniowych przekształcających ideę przedsiębiorcy w automatyczny i wielofunkcyjny system marketingowo-sprzedażowy. Są to:
- Analiza projektu,
czyli zebranie wiedzy na temat potrzeb i oczekiwań przedsiębiorcy, rynku, konkurencji, klientów, możliwości oddziaływania i punktów dojścia. - Projektowanie User Experience,
czyli funkcjonalne zaplanowanie systemu z punktu widzenia interakcji z użytkownikiem (klientem), w celu dostarczenia jak najbardziej pozytywnych doświadczeń użytkowych. - Projektowanie graficzne,
czyli wykonanie wizualnych kreacji systemu po stronie użytkownika z założeniem efektów wyróżnienia, kompilarności i pozytywnego oddziaływania na odbiorcę. - Wdrożenie,
czyli kodowanie wcześniejszych etapów pracy, zintegrowanie ich z wymaganymi systemami zewnętrznymi oraz wyposażenie w spersonalizowane funkcjonalności. - Testy i uruchomienia,
czyli sprawdzanie funkcjonalności, wydajności i efektywności systemu, w celu wyeliminowania błędów, sparowania z domeną i zamierzonego działania w sieci. - Wsparcie,
czyli utrzymanie, optymalizacja i planowanie dalszego rozwoju w zakresie technologii, sprzedaży i marketingu.
Proces wdrożeniowy w SOHOshop
Wszystkie wymienione etapy można szablonowo adoptować do realizowanych projektów, bez uwzględniania charakterystyki danego rynku, zachowań klientów czy specyficznych potrzeb operatora platformy. Jednak tak stworzony system będzie mało funkcjonalny i nieefektywny. Dlatego w SOHOshop każdy projekt wdrażamy z klientem, analizując specyficzne wymagania jego biznesu i dedykując dla niego konkretne rozwiązania. W wyniku zdobytych doświadczeń stworzyliśmy także autorski system zarządzania projektem e-commerce bazujący na 9-ciu głównych krokach wdrożeniowych:
- Konsultacja,
Wspólnie z klientem definiujemy cele i wymagania stawiane przed rynkiem online. Wspieramy w planowaniu strategii, dostarczamy dane o rynku i jego potencjale wzrostu. Pomagamy w analizie konkurencji i doborze technologii, która pozwoli zyskać realną przewagę nad konkurencją. - Architektura informacji
Projektujemy architekturę platformy e-commerce aby spełniała założenia strategiczne i marketingowo-sprzedażowe. Na tym etapie planujemy strukturę asortymentu, nazewnictwo kategorii i interakcji między poszczególnymi częściami serwisu. - Makietowanie
Projektujemy makietę systemu e-commerce zaczynając od kartki papieru, a kończąc na interaktywnym schemacie gotowym do testów z użytkownikami. Na tym etapie powstaje dokumentacja niezbędnych funkcjonalności z możliwie dokładnym odwzorowaniem w prototypie systemu. - Badania
Przeprowadzamy badania zadaniowe z grupą docelową. W tym celu rekrutujemy potencjalnych klientów i testujemy newralgiczne punkty platformy e-commerce. Ten proces pozwala wyeliminować ponad 90% błędów i dopracować prototyp systemu przed przejściem do kolejnego etapu prac. - Projektowanie graficzne
Wprowadzamy zmiany wynikające z analizy poprzedniego etapu i przystępujemy do realizacji projektów graficznych. Dbając o każdy szczegół pracujemy na ostatecznym kształtem platformy. Na tym etapie powstają wszystkie podstrony serwisu, projekty RWD, szablony wiadomości, szablony do serwisów marketplace oraz pierwsze kreacje reklamowe. - Prace programistyczne
Front-end developer rozpoczyna od cięcia i kodowania projektów tworząc szablon platformy e-commerce. Back-end developerzy programują dedykowane rozwiązania i niestandardowe funkcjonalności systemu. Na tym etapie powstaje technologia gwarantująca realizację założeń początkowych etapów prac. - Integracje systemów
Na bazie przygotowanych w pierwszym etapie oczekiwań dotyczących integracji tworzymy pomost pomiędzy platformą e-commerce, a pozostałymi systemami wewnątrz firmy (ERP, CRM, PIM). Na tym etapie powstają też integracje z kanałami marketingowymi i dystrybucyjnymi. - Testy i uruchomienia
Testujemy wdrożony system, wprowadzamy poprawki, szkolimy kadrę skierowaną do obsługi sklepu, uruchamiamy system, zapewniamy wsparcie i zakreślamy plany dalszego rozwoju platformy e-commerce. - Wsparcie sprzedaży
Dostarczamy naszym klientom “uszyty na miarę”, przez co niezwykle skuteczny, proces wsparcia sprzedaży, w celu efektywnego uruchomienia i generowania sprzedaży w kanale online.
Na każdym z etapów wszystkie procesy konsultujemy ze zleceniodawcą wybierając maksymalnie optymalne rozwiązania pod względem użytkowym i technologicznym. Dużą wagę przywiązujemy do działań wspierających wdrożony system, zdając sobie sprawę z trudności jakie może spowodować zastosowana technologia i nowe kanały dotarcia do klienta