Sprzedaż w sieci jest dziś standardem nie tylko w sektorze B2C. Coraz chętniej zakupy online robią także duże firmy oraz przedsiębiorcy. Zamiast spotykać się z handlowcami, wolą samodzielnie składać zamówienia, wtedy kiedy tego potrzebują. Jednak aby uruchomić sprzedaż online do klientów biznesowych, nie wystarczy zwykły sklep internetowy. Odpowiednim rozwiązaniem jest dostosowana do potrzeb firmy platforma zakupowa B2B.
Co to jest i jak działa platforma zakupowa B2B?
Upraszczając, platformę zakupową B2B można porównać do sklepu online na sterydach. Posiada funkcje dostosowane do standardów i potrzeb w branży B2B oraz obsługi klientów biznesowych. Przykładowe rozwiązania, które powinna mieć platforma B2B:
- Specjalne warunki handlowe dla poszczególnych klientów.
- Tworzenie indywidualnej szaty graficznej dla wybranych kontrahentów.
- Możliwość obsługi dedykowanych cenników i kontraktów.
O tym jak funkcje platformy zakupowej B2B zwiększają sprzedaż, przeczytasz w tym artykule. Poznasz tam 5 konkretnych rozwiązań, wraz z przykładami wdrożenia.
Oprócz tego platforma zakupowa B2B posiada także szereg „wewnętrznych” usprawnień, które m.in.:
- standaryzują pracę handlowców zwiększając ich wydajność
- ułatwiają obsługę klienta
- automatyzują obsługę reklamacji
- wspierają działania marketingowe firmy.
Platformę zakupową B2B można także zintegrować z innymi systemami w firmie jak ERP czy program fakturowo-magazynowy, dzięki temu staje się centrum dowodzenia firmy.
Te wszystkie rozwiązania dostosowują platformę zakupową B2B do dzisiejszych standardów. Umożliwiają kontrahentom wygodne i szybkie składanie zamówień nawet w nocy, a Ty możesz wygodnie zarządzać sprzedażą, marketingiem i cenami.
Jak platforma zakupowa B2B wspomaga pracę handlowców?
Rola handlowców w organizacji zmienia się. Dawniej odpowiadali oni za całą obsługę klienta, wypełnianie formalności, pilnowanie i obsługę zamówień. Dzisiaj można odciążyć ich z bieżących obowiązków około handlowych dzięki platformie B2B, a całe zaangażowanie przekierować na generowanie sprzedaży przy wsparciu platformy. Wspomaga ona pracę handlową na wielu płaszczyznach m.in.:
- Powtarzalne zadania mogą zostać zautomatyzowane.
- Platforma B2B daje dostęp do analityki, co pozwala łatwo ocenić wskaźniki sprzedażowe oraz poszukiwane przez klientów produkty i skuteczniej trafiać z ofertą.
- Cała komunikacja z klientem znajduje się w jednym miejscu, więc handlowcy mogą łatwo zarządzać zapytaniami, skargami, reklamacjami, historią zamówień, rabatami itd.
- Klienci mogą sami składać zamówienia, dzięki temu handlowcy nie muszą ich przetwarzać.
Dzięki platformie B2B handlowiec przestaje tracić czas na zadania niegenerujące przychodów w firmie. Dzięki temu, że klienci sami składają zamówienia, handlowiec zyskuje czas na zdobywanie nowych partnerów biznesowych.
Ile kosztuje platforma zakupowa B2B?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To tak, jakby ktoś chciał się dowiedzieć, ile kosztuje samochód. Koszt wdrożenia platformy jest uzależniony od kilku czynników.
Przede wszystkim od metody wdrożenia platformy oraz zakresu jej funkcjonalności. Na rynku znajdziesz gotowe platformy B2B działające w modelu SaaS. W początkowym etapie wydają się tanie, jednak ich główną wadą jest brak zaawansowanych funkcji i możliwości indywidualnej rozbudowy. Ograniczone możliwości dostosowania to brak możliwości budowania przewagi technologicznej w swojej branży.
Po przeciwnej stronie barykady są usługi Software House. Dedykowana platforma pozwala dostosować każdą linijkę kodu do twoich potrzeb. Jednak to rozwiązanie kosztowne, gdzie opracowanie aplikacji może kosztować nawet setki tysięcy złotych. Ponadto tworzenie platformy od zera zajmuje wiele czasu, a dynamika rynku e-commerce jest zbyt duża, aby angażować się w długoterminowe projekty.
Alternatywą posiadającą zalety obu powyższych modeli, a jednocześnie eliminującą ich największe wady jest modułowa platforma zakupowa B2B. Takie rozwiązanie oferujemy dzisiaj w SOHOshop. Po latach budowania dedykowanych rozwiązań doszliśmy do wniosku, że nie odpowiadają one na realne potrzeby większości firm, dlatego stworzyliśmy platformę hybrydową. SOHO B2B i ma potencjał i możliwości dedykowanych rozwiązań budowanych przez Software House, a jednocześnie pozwala uruchomić platformę B2B w przewidywalnych kosztach i czasie – jak w przypadku rozwiązań SaaS. Dzięki temu platforma SOHO B2B jest odpowiedzią na realne potrzeby twojego przedsiębiorstwa.
Takie podejście eliminuje wiele błędów i przekłada się na szybsze wdrożenie – w niektórych przypadkach podstawową wersję platformy uruchamiamy w ciągu 2 tygodni. Ponadto modułowa budowa ułatwia implementację kolejnych funkcji, a stałe wsparcie zespołu sprawia, że przygotowujemy także indywidualne moduły, stworzone na potrzeby budowania przewagi technologicznej twojej firmy.
A jaka jest cena? Koszt wdrożenia większości projektów zamyka się w kilkudziesięciu tysiącach złotych. W IV kwartale 2022 roku koszty uruchomienia platformy B2B, która spełnia 80-90% wymagań twojej firmy kształtują się w przedziale 40 – 50 tysięcy zł. Uruchomienie następuje w czasie od 3 do 8 tygodni, a czas i koszty zależne są przede wszystkim od:
- zakresu projektowania wizualnego platformy;
- zakresu parametryzacji platformy przed uruchomieniem;
- ewentualnej migracji i zakresu migracji danych ze starszych systemów;
- dodatkowych prac integracyjnych z oprogramowaniem działającym już wewnątrz firmy klienta (system ERP, WMS, CRM, PIM lub inne).
Następnie po uruchomieniu przechodzimy w tryb utrzymania i rozwoju systemu, który jest niezbędny w każdej rozwijającej się firmie. Realizujemy to w ramach ustandaryzowanych pakietów wsparcia i rozwoju SOHO B2B widocznych w naszym cenniku.
Kiedy warto zainwestować w platformę zakupową B2B?
Platformy zakupowe B2B są skierowane przede wszystkim do firm produkcyjnych oraz handlowych. To dobry wybór dla przedsiębiorstw, które mają duży obrót miesięczny i chcą zautomatyzować pracę handlowców – zoptymalizować wewnętrzne procedury, żeby zwiększyć zyski.
To również bardzo dobra propozycja dla firm B2B, które do tej pory wykorzystywały głównie tradycyjne modele sprzedaży, natomiast widzą potencjał w internecie i chcą w ten sposób pozyskać nowych klientów.
Tutaj przeczytasz o innych korzyściach płynących z uruchomienia tego kanału dystrybucji w twojej firmie: Platforma B2B:Co to jest? Szanse i wyzwania nowoczesnej sprzedaży B2B
Jeśli widzisz w platformie zakupowej B2B szanse dla swojej firmy, to zarezerwuj niezobowiązującą rozmowę z nami i umów się na konsultację, podczas której porozmawiamy o potencjalne platformy B2B w twojej firmie.
A jeśli szukasz dodatkowych informacji o tym, jak zwiększyć sprzedaż B2B, to zapisz się na nasz newsletter i odbierz prezent powitalny: checklistę 10 kroków do zwiększenia sprzedaży w B2B.
Zapisz się na newsletter dla firm B2B i odbierz Checklistę: 10 kroków do zwiększenia sprzedaży w B2B
Dziękujemy!
Przejdź na skrzynkę pocztową i odbierz checklistę.