W świecie biznesu internetowego utarło się przekonanie, że nauka na własnych błędach to norma, a permanentne poszukiwanie rewolucyjnego pomysłu na biznes jest godne podziwu. Doświadczenie podpowiada nam jednak, że zdecydowanie korzystniej jest uczyć się na cudzych błędach oraz w miarę możliwości powielać sprawdzone idee. Dochodowy biznes internetowy zwykle nie potrzebuje genialnych pomysłów, a jedynie świeżego spojrzenia na własną firmę lub też – w przypadku nowych firm – spojrzenia na aktualne, przyszłe lub wymierające potrzeby konsumentów.
W tej lekcji dowiesz się:
- W jaki sposób planować wejście na rynek gdy startujemy od zera;
- W jaki sposób szukać atrakcyjnej niszy rynkowej;
- Jak rozpocząć promocję biznesu niszowego;
Dla nowych podmiotów e-commerce może być szansą na szybkie zaistnienie na rynku.
Poszukując niszy w biznesie e-commerce, należy zwrócić uwagę na czynniki charakteryzujące dochodową niszę. Mała konkurencja, duża wartość rynku i potencjalnie duży popyt na rynku to idealne symptomy odnalezienia atrakcyjnej niszy. Jeszcze kilka lat temu, ze względu na małą konkurencję i rosnący rynek, dobrymi pomysłami na biznes e-commerce były firmy bazujące na niszy asortymentowej. Wystarczyło przenieść wybrane produkty do świata online i dzięki optymalizacji kosztów logistyki (punkty sprzedaży, obsługa sklepów) zaoferować je w niższych cenach. W ten sposób swoje miejsce na rynku zakreślili liderzy takich kategorii, jak: soczewki kontaktowe, perfumy czy opony samochodowe.
Dziś konkurencja w typowych rynkach produktowych jest tak duża, że atrakcyjnej niszy należy szukać w nieco innych obszarach, m.in.:
- unikalności produktów, np. galeria sztuki Dreamandart.eu;
- jakości produktów i dóbr luksusowych, np. długo dojrzewające sery owcze PrawdziweJedzenie.pl;
- zmodyfikowanym modelu biznesowym, np. CupSell.pl czy Mamaville.pl.
- Innym skutecznym sposobem na znalezienie atrakcyjnego rynku może być wyjście od niszy grup docelowych.
Idealny klient w biznesie e-commerce powinien posiadać przynajmniej niektóre z poniższych cech:
lojalność;
- zamiłowanie do jakości;
- rozwijanie się razem z rynkiem (długi cykl życia klienta);
- chęć do budowania i utrzymywania relacji;
- docenianie wiedzy i eksperckiego podejścia do tematu.
Jak rozpocząć promocję biznesu niszowego?
Kiedy działa się w niszy rynkowej, tradycyjne kanały promocji powinny być jedynie dopełnieniem komunikacji marketingowej firmy. Aby budować wizerunek marki niszowej przyjaznej grupie docelowej i kreującej się na eksperta w swojej kategorii, warto postawić na kilka prostych działań:
- Kampanie Trusted Messenger
Z reguły w niszy rynkowej funkcjonuje forum, blog lub inna strona zrzeszająca społeczność. Taka grupa docelowa ma swoich formalnych lub nieformalnych liderów. Docierając do nich i zawiązując strategiczne sojusze, można liczyć na efektywną promocję małego biznesu. Przykładem może być forum tuningowe konkretnej marki samochodów. Każdy, kto choć raz odwiedził takie miejsce, wie, że moderator społeczności i jej doświadczeni użytkownicy zwykle kierują strumień nowych zamówień do jednego sprawdzonego specjalisty. - Kampanie z twarzą marki
Na każdym rynku istnieje kilka kluczowych osób kształtujących rynek niszowy. Im bardziej hermetyczny rynek, tym większe prawdopodobieństwo, że te osoby są wiarygodnymi przywódcami grupy docelowej. Pozyskanie rozpoznawalnych osób jako rzeczników firmy niszowej może być jednym z najlepszych pomysłów na kampanie marketingowe. Na małych rynkach twarz marki charakteryzuje się dużą siłą oddziaływania, a jej sponsoring jest korzystniejszy niż w przypadku szerokich rynków i mainstreamowych kanałów promocji. - Content marketing
Najprostszym rozwiązaniem jest pisanie branżowego bloga, ale też np. uruchomienie własnego kanału w serwisie YouTube. Firma, która nie może sobie pozwolić na promocję z wykorzystaniem osób rozpoznawalnych na rynku, mogłaby realizować z nimi wywiady w formie wideo. Skuteczne może być również regularne prowadzenie webinariów lub uruchomienie serwisu typu user-generated content, w którym obywatele niszy poczują się jak na własnym podwórku. Stworzenie swojego miejsca skupiającego użytkowników niszy jest często jednym z najlepszych pomysłów na promocję. - Rekomendacje i marketing szeptany
Niszowa firma powinna skupić się na pozyskaniu zaufania grupy docelowej. W sytuacji, w której to klienci inicjują zainteresowanie marką i bezinteresownie polecają jej produkty, biznes niszowy nabiera rozpędu. Warto zatem wpisać w strategie firmy wysoką jakość obsługi i zaplanować procedury związane z każdym etapem obsługi klienta. Przewaga małego przedsiębiorstwa nad dużym to właśnie znacznie mniejszy dystans dzielący dostawcę od odbiorcy. Współistnienie w pobliżu grupy docelowej pozwala szybciej reagować na jej potrzeby i odpowiadać ofertą na rynkowe trendy.
Idealnym dopełnieniem wiedzy o strategiach opanowania rynku będzie lektura książki Ala Riesa i Jacka Trouta pt. 22 niezmienne prawa marketingu. Prawa pierwszeństwa, kategorii czy wyłączności są nierozerwalnie związane z rozwojem firmy niszowej.