Nowoczesne technologie i oprogramowanie odgrywają coraz większą rolę w firmach. Przedsiębiorstwa działające w sposób analogowy zostają w tyle za konkurencją, która wykorzystuje technologie cyfrowe. Przepaść pomiędzy tymi firmami będzie się powiększać, dlatego cyfrowa transformacja stała się obowiązkiem firm, które chcą utrzymać się na rynku.
Czym jest cyfrowa transformacja przedsiębiorstw?
Cyfrowa transformacja to termin opisujący wykorzystanie nowoczesnych technologii cyfrowych w firmie. Najczęściej odnosi się do oprogramowania, które wspiera funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Cyfrowa transformacja może dotyczyć niemal każdego obszaru firmy, co szerzej omówimy w dalszej części artykułu.
Należy podkreślić, że cyfrowa transformacja to nie tylko inwestycja w nowoczesne oprogramowanie. Wymaga ona dostosowania firmy – sposobu organizacji i procedur. Duże przedsiębiorstwa często mają opracowane procedury i starają się znaleźć system, który dopasuje się do ich sposobu funkcjonowania. Jednak lepszym pomysłem jest dostosowanie istniejących w firmie procedur do nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. Tylko w ten sposób można wykorzystać pełen potencjał, jaki drzemie w cyfrowej transformacji. Ponadto procesy i procedury funkcjonujące w firmach analogowych są zwykle przestarzałe i utrudniają konkurowanie w cyfrowych realiach.
Czy warto inwestować w cyfrową transformację?
Tak. Przede wszystkim nowoczesne oprogramowanie pozwala wiele procesów w pełni lub częściowo zautomatyzować. Dzięki temu pracownicy nie muszą poświęcać czasu na powtarzalne zadania i mogą skupić się na procesach twórczych. W ten sposób rośnie ich wydajność i efektywność, bo pracują nad kluczowymi zadaniami.
Ponadto warto pamiętać, że cyfrowa transformacja nie jest celem samym w sobie. Jest to po prostu kolejne narzędzie, które ma na celu budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, aby lepiej odpowiadać na aktualne potrzeby konsumentów.
Czego może dotyczyć cyfrowa transformacja? Jakie obszary może wspierać nowoczesna technologia?
Dziś na rynku istnieje oprogramowanie wspierające niemal każdy aspekt funkcjonowania firmy, poniżej kilka przykładów:
- Komunikacja z klientami – różnego rodzaju systemy CRM, dzięki którym wszystkie dane o każdym kliencie i kontaktach z nim agregują się w jednym miejscu.
- Zarządzanie zadaniami – oprogramowanie ułatwiające organizację projektów i współpracę wielu osób.
- Onboarding pracowników – systemy wspierające tworzenie instrukcji i procedur oraz umożliwiającej proste korzystanie z nich wraz z wglądem w postęp procesu onboardingu.
- Sprzedaż – technologie, które ułatwiają zarządzanie sprzedażą, uruchamiają nowe kanały dystrybucji i standaryzują pracę handlowców.
- Marketing – oprogramowanie do automatyzacji powtarzalnych procesów np. odzyskiwanie porzuconych koszyków. Oprogramowanie ułatwia także zarządzanie akcjami specjalnymi na różnych platformach.
Jednocześnie nie należy od razu przeprowadzać cyfrowej transformacji w każdym dziale w firmie. Zmiany powinny być zaplanowane i realizowane etapami.
Jak platforma B2B wspiera cyfrową transformację i dlaczego warto od niej zacząć cyfryzację?
Platforma B2B to nowoczesny system sprzedaży. Możliwości systemu SOHO B2B opisaliśmy w tym artykule. Platforma odciąża pracę handlowców, dzięki czemu przestają oni tracić czas na bieżącą obsługę klientów, a skupiają się na budowaniu relacji oraz sprzedaży.
Ponadto platforma B2B dostosowuje proces sprzedaży do obecnych realiów i oczekiwań konsumentów. Dzisiaj przedsiębiorcy coraz rzadziej chcą poświęcać czas na rozmowy z handlowcami. Zamiast tego wolą złożyć zamówienie w dowolnym czasie, z poziomu swojego komputera lub smartfona.
Jednocześnie platforma B2B od zwykłego sklepu online różni się szeregiem funkcji potrzebnych w sektorze B2B. Umożliwia m.in. oferowanie indywidualnych warunków handlowych, wygodny kontakt z klientami, przejrzysty obieg dokumentów czy obsługę reklamacji i zwrotów.
Jak przeprowadzić transformację cyfrową w przedsiębiorstwie?
Transformacja cyfrowa to ewolucja, a nie rewolucja w rozwoju firmy. Aby skutecznie wprowadzić przedsiębiorstwo w cyfrową rzeczywistość warto zacząć od digitalizacji najprostszych procesów w istotnych dla działalności online działach firmy, następnie stopniowo przechodzić do bardziej złożonych rozwiązań.
Pierwsze procesy, które rekomendujemy digitalizować w ramach pracy z platformą B2B, dotyczą pracy BOK, Marketingu i Sprzedaży m.in.:
- BOK
- Obsługa zamówień i komunikacja z klientem w zakresie zamówień z poziomu platformy;
- Obsługa reklamacji i komunikacja z klientem w zakresie reklamacji z poziomu platformy;
- Obsługa zapytań ofertowych i kontaktów z BOK z poziomu platformy;
- Marketing
- Cyfryzacja oferty firmy w tym zarządzanie asortymentem – katalogiem produktów (rozbudowywanie opisów, specyfikacji, załączników do produktów itp.);
- Zarządzanie ofertami specjalnymi – czyli koordynowanie akcji promocyjnych na wybrany asortyment i usługi;
- Tworzenie podstawowych reguł automatyzacji np. dla porzucanych przez klientów koszyków, odpowiedzi na zapytania ofertowe i regularnych newsletterów z nowościami i promocjami w ofercie;
- Zarządzanie częścią contentową platformy (wpisy poradnikowe oraz podstawowe materiały informacyjne – w tym strefa FAQ i stała ich rozbudowa);
- Sprzedaż
- Tworzenie ofert z poziomu platformy;
- Rejestrowanie klientów na platformie;
- Dodawanie indywidualnych warunków handlowych dla klientów (indywidualne ceny, rabaty, warunki płatności).
Cyfrowa transformacja dotknie każdego przedsiębiorstwa – rozwijanie firmy bez nowych technologii przestaje być możliwe. Wdrażając nowe rozwiązania, należy zacząć od prostych procesów w istotnych obszarach – to pozwoli uzyskać szybkie i namacalne efekty z cyfryzacji.
W transformacji cyfrowej warto skorzystać z pomocy doświadczonych firm. W SOHOshop od 2007 roku wspieramy firmy tradycyjne wchodzące w sprzedaż online. Jeśli chcesz w swojej firmie wdrożyć platformę B2B i cyfryzować wybrane procesy, to kliknij poniżej i umów się na rozmowę z naszym ekspertem:
A jeśli chcesz skutecznie rozwijać firmę B2B, to zapisz się na nasz newsletter i odbierz bonusową checklistę na start:
Zapisz się na newsletter dla firm B2B i odbierz Checklistę: 10 kroków do zwiększenia sprzedaży w B2B
Dziękujemy!
Przejdź na skrzynkę pocztową i odbierz checklistę.