Multishop: Co to jest i czy warto go wdrożyć?

Multishop – wstęp

Multistore lub multishop (używane zamiennie) to sieć sklepów umożliwiająca obsługę zamówień z wielu sklepów internetowych w jednym panelu administracyjnym. Firmy decydują się na to rozwiązanie zazwyczaj w momencie, gdy mają wiele niepołączonych ze sobą marek w ramach tej samej lub podobnej branży, ale oferują w nich inne produkty.

Multishop wykorzystuje się także w przypadku, gdy produkty kierowane są do zróżnicowanych grup docelowych w ramach jednej marki, np. pierwszy sklep funkcjonuje na rynku polskim, drugi na europejskim, a trzeci w Stanach Zjednoczonych. W każdym z tych sklepów możemy wprowadzić inną walutę, inne metody płatności i dostaw oraz całkowicie inny wygląd sklepu spersonalizowany pod daną grupę docelową.

Czego dowiesz się z tego artykułu:

1. Jakie są zalety multishop?

2. Jakie są wady multishop?

3. Jak działa przykładowa hurtownia multistore?

4. Jaki jest koszt zbudowania i utrzymania multishop?

5. Czy warto zacząć myśleć o wdrożeniu multishop?

Jakie są zalety multishop?

Zdecydowaną zaletą multishop jest to, że nie posiada on żadnych ograniczeń – możemy stworzyć jeden sklep którego walutą przewodnią będzie euro i będzie on w języku angielskim, a drugi sklep będzie po polsku dla polskiego klienta z walutą w polskich złotych. Dalej możemy zarządzać tymi sklepami z jednego panelu. 

Jakie jeszcze zalety ma wdrożenie multishop?

  • Oddzielenie handlu B2B i B2C;
  • Korzystanie z jednej lub z wielu domen;
  • Prowadzenie sklepów w różnych językach;
  • Stworzenie osobnego katalogu dla każdego ze sklepów lub udostępnienie jednego dla wszystkich;
  • Zarządzanie asortymentem wielu sklepów w jednym centralnym miejscu;
  • Zawężenie wybranych kategorii, producentów czy osobnych produktów jedynie do wybranych sklepów;
  • Korzystanie z różnych funkcjonalności w poszczególnych sklepach (np. jeden z nich może mieć blog, a drugi nie);
  • Wprowadzenie innych metod płatności i sposobów wysyłki towarów;
  • Przypisanie klientów do konkretnego sklepu, na którym zdecydowali się robić zakupy;
  • Możliwość uruchomienia współdzielonego pomiędzy sklepami koszyka zakupowego;
  • Prostsze zarządzanie logistyką, dzięki historii wszystkich zamówień i faktur w jednym miejscu;
  • Zyskanie przewagi konkurencyjnej dzięki sprzedaży omnichannel;
  • Realizowanie złożonych strategii cenowych w obrębie różnych sklepów na tym samym rynku;
  • Indywidualna szata graficzna dla każdej z marki;
  • Spersonalizowana pod kątem grup docelowych użyteczność kluczowych procesów w sklepie;
  • Obsługa klientów, zamówień, zwrotów i reklamacji ze wszystkich sklepów z poziomu jednego panelu administracyjnego.

Multistore jest również idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy posiadają  kilkanaście, lub nawet kilkadziesiąt sklepów internetowych. Zarządzanie każdym z osobna jest czasochłonne i generuje chaos. Dzięki wdrożeniu multishop w takim przypadku, możemy zaoszczędzić czas i pieniądze, bo jeden zespół obsługi klienta może pracować z klientami z różnych źródeł.

Jakie są wady multishop?

Poprawnie wdrożony multishop usprawnia codzienną pracę poprzez optymalizację procesów sprzedażowych, logistycznych i administracyjnych. Warto jednak wspomnieć o czasie samego wdrożenia.

Połączenie kilku sklepów w jeden panel administracyjny wymaga konfiguracji oraz migracji danych z wielu systemów do jednego. To może zająć od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem multishop w firmie, przygotuj się na wyzwanie z którym zmierzy się nie tylko firma odpowiedzialna za wdrożenie, ale też pracownicy którzy do tej pory wykonywali swoje codzienne obowiązki w inny sposób. To chwilowe zachwianie w codziennej pracy przerodzi się jednak w jeden sprawnie działający i mniej zawodny niż do tej pory ekosystem, zgodnie z założeniami wdrożenia.

Multistore a SEO

Jeśli multishop jest dobrze wdrożony i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, można realnie wpłynąć na wzrost retencji klientów, dzięki prowadzeniu szeroko zakrojonych kampanii cross-channelowych. Klienci pozyskani w ramach jednej marki mogą być informowani o możliwościach korzystania z oferty innych sklepów przy wykorzystaniu tego samego konta klienta. Ponadto punkty gromadzone w ramach programu lojalnościowego mogą łączyć się w ramach zakupów we wszystkich sklepach, co również pozytywnie wpływa na retencję klientów.

Multistore pozwala także na realizowanie zaawansowanych strategii SEO, np. poprzez promowanie tych samych kategorii produktowych, a czasem także produktów na różne słowa kluczowe. To przekłada się na większą ilość organicznego ruchu w ramach jednego ekosystemu sklepów. 

Gdy różne marki z jednego ekosystemu sklepów oferują dokładnie takie same produkty bez możliwości realizowania SEO pod synonimy tych samych produktów to niewątpliwą zaletą jest zwiększenie zagęszczenia w rankingu wyszukiwania (SERP). Posiadając trzy różne sklepy w TOP 5 wyników wyszukiwania ilość generowanego ruchu z wyszukiwarki jest wielokrotnie większa niż w przypadku jednego sklepu w TOP 1. 

Warto jednak pamiętać, że źle wdrożony multishop generuje zagrożenie w postaci duplikacji produktów (jeśli marki oferują ten sam asortyment), co fatalnie wpływa na SEO. Warto zwrócić na to uwagę już podczas pierwszych etapów wdrożenia.

Hurtownia multistore

Omówmy sobie działanie multistore na przykładzie hurtowni, która ma różny asortyment:
1. Zabawki

2. Odzież BHP

3. Kosmetyki
Tradycyjnym rozwiązaniem jest utworzenie platformy B2B do sprzedaży hurtowej, w której występują różne kategorie asortymentowe. Może to działać dobrze, jednak wtedy klient który kupuje wyłącznie kosmetyki, niepotrzebnie uzyskuje dostęp do innych kategorii. 

Z tym problemem można sobie łatwo poradzić, gdy wdrożymy tradycyjną platformę B2B i podzielimy klientów na grupy klientów zgodnie z zamawianym przez nich asortymentem. Wtedy każdy z klientów otrzymuje dostęp wyłącznie do interesujących go kategorii produktów. 

Co jednak w sytuacji, gdy ta hurtownia sprzedaje zabawki tylko na rynek zagraniczny w walucie Euro dla dużych dystrybutorów, odzież BHP jest sprzedawana dla małych, polskich firm produkcyjnych, a kosmetyki trafiają tylko i wyłącznie do klienta detalicznego?

Z pomocą przychodzi tutaj hurtownia multistore, dzięki której możemy utworzyć osobne domeny dla każdej z tych kategorii produktów, a jednocześnie zarządzać nimi w jednym panelu.

Dzięki temu praca operacyjna nad biznesem będzie łatwiejsza, a klienci będą bardziej skłonni do zamówień, bo wszystko jest przystosowane pod ich wygodę i potrzeby.

Jaki jest koszt zbudowania i utrzymania multistore?

Koszt zbudowania i utrzymania multistore opisaliśmy dokładnie na osobnej stronie.

Zapoznaj się z ofertą multistore

Czy warto zacząć myśleć o wdrożeniu multishop?

Jeśli masz kilka sklepów internetowych z podobnym asortymentem, tą samą walutą i podobną grupą klientów, prawdopodobnie multistore nie będzie dobrym pomysłem, ponieważ wygeneruje koszty. 

Jeśli jednak planujesz ciągłą ekspansję i rozwój, sprzedajesz zarówno do klienta detalicznego jak i dla klienta B2B, a ponadto chcesz rozwinąć swoją działalność o rynki zagraniczne, multistore będzie idealnym pomysłem.

Chcesz porozmawiać o szczegółach?

Kliknij tutaj i umów 15 – minutową rozmowę z naszym ekspertem

Przykładem klienta, dla którego wdrożyliśmy rozwiązanie multistore jest firma z grupy TZMO SA Bella Handel, właściciel marek Bella, Seni, Matopat, Happy i wielu innych cenionych na polskim rynku produktów. Firma funkcjonuje na kilku rynkach w oparciu o zaawansowane rozwiązanie multistore. 

Całość platformy oparta jest o jeden wspólny panel zarządzania, a klienci mogą dokonywać zakupów pomiędzy sklepami w ramach jednego koszyka zakupowego. Przykładowe polskie sklepy zrealizowane i rozwijane w ramach tego projektu SOHO to m.in. BlizejCiebie.pl, Matopat24.pl i Seni24.pl.

Newsletter Sprzedaż w B2B

Warstwa 1@2x
Warstwa 1@2x

Porozmawiajmy!

O TWOJEJ FIRMIE W PRZYSZŁOŚCI

Pracujemy dla małych, średnich i dużych firm. Wspieramy ewolucję Twojego biznesu naszym oprogramowaniem i znajomością wielu rynków. Zostaw kontakt i umówmy się na rozmowę.