PWA czy RWD – które rozwiązanie wybrać?

PWA czy RWD

Kwestie technologiczne w przystosowaniu funkcjonowania witryny internetowej czy aplikacji mobilnej do obecnych wymogów i trendów są dziś kluczowe. Wpływają nie tylko na doświadczenia klientów i ruch na stronie, ale również możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Wśród aspektów, które należy tu wziąć pod uwagę, znajdują się techniki projektowania stron. Można tu skorzystać z kilku opcji, a wśród najpopularniejszych znajduje się Progressive Web Application i Responsive Web Design. Zarówno PWA, jak i RWD mają swoje mocne strony w odniesieniu do konkretnych zastosowań. Aby lepiej dostosować wybór konkretnej techniki projektowania do potrzeb swojego biznesu, warto zwrócić uwagę na zalety obu systemów w kontekście konkretnych celów i potrzeb danego podmiotu działającego w e-commerce.

PWA i RWD a proces wdrożenia i koszty

Dostępny budżet i techniczne możliwości wprowadzenia określonych rozwiązań w danym biznesie często stanowią jedne z głównych ograniczeń dla firm działających w różnych branżach e-commerce. Jest to zatem istotny aspekt, który należy uwzględnić jako jeden z pierwszych, zastanawiając się, na jakie rozwiązanie postawić: RWD czy PWA.

Progressive Web Application w porównaniu do Responsive Web Design wyróżnia się nieco większą złożonością procesów niezbędnych do wykonania w celu wdrożenia. Widoczne jest to szczególnie w obszarze implementacji większości funkcji offline i i wykorzystania zaawansowanych opcji telefonu, np. notyfikacji push czy geolokalizacji. Ponadto koszt wdrożenia PWA zazwyczaj wiąże się z potrzebą przeznaczenia większych nakładów niż w przypadku RWD. To również potrzeba zaawansowanych działań programistycznych, co najczęściej wymaga pomocy specjalisty w tym zakresie. Tego rodzaju pomoc generuje więc również wyższy koszt.

Pod względem finansowym korzystniejszym wyjściem będzie zatem RWD. Wdrożenie systemu jest również znacznie mniej złożone. Będzie to zatem dobra opcja szczególnie dla niewielkich firm oraz podmiotów, których budżet jest ograniczony. Łatwiejsze będzie także wprowadzenie oraz późniejsze utrzymanie strony w RWD.

Retencja użytkowników a rozwiązania PWA i RWD

Retencja klientów czy użytkowników jest niezwykle ważna. Wskaźnik ten pozwala ustalić, czy dana firma zyskała czy też straciła nabywców w danym okresie, co stanowi cenne źródło informacji dla kondycji firmy oraz skuteczności prowadzonych działań. Na retencję użytkowników ma wpływ również sama konstrukcja strony i jej techniczne możliwości. Odpowiedź na pytanie, co wybrać: PWA czy RWD jest tu zatem istotna.

W przypadku PWA możliwe jest zainstalowanie niezbędnych plików na ekranie głównym urządzenia mobilnego oraz wprowadzenie powiadomień push. Przekłada się to na bezpośredni kontakt z użytkownikami, wyższe parametry OR (ang. open rate) i CTR (ang. click true rate) notyfikacji przesyłanych na smartfony, a tym samym wyższą retencję użytkowników. PWA to także szansa na utworzenie o wiele bardziej dopasowanych i spersonalizowanych doświadczeń u poszczególnych klientów. Jest to obecnie aspekt niezwykle istotny przekładający się na znacznie większe przywiązanie i lojalność klientów oraz partnerów biznesowych.

RWD nie ma istotnego wpływu na wskaźnik umożliwia uzyskanie wskaźnika retencji na poziomie standardowym. W tym rozwiązaniu poza dostosowaną do wielu urządzeń stroną mobilną nie ma możliwości instalacji witryny na telefonie użytkownika, a tym samym wykorzystania funkcji telefonu do zwiększania retencji i personalizowania doświadczeń użytkowników. ej opcji mogą nie być dostępne te same narzędzia, co przełoży się na niższą lojalność. To również brak opcji dodania danej strony do ekranu głównego. Może to mieć wpływ na częstotliwość powrotu wielu użytkowników.

PWA, RWD i User Experience – na co się zdecydować?

Doświadczenie użytkowników staje się dziś coraz istotniejszym wyznacznikiem sukcesu. Jest to aspekt, na który należy szczególnie zwrócić uwagę także podczas wyboru metody serwowania stron mobilnych użytkownikom.techniki projektowania stron.

Strony działające w oparciu o technikę PWA charakteryzują się szybkim ładowaniem. Jest to możliwe m.in. dzięki technologii Service Workers. Niemal natychmiastowe otwieranie strony jest niezwykle ważne z punktu widzenia użytkownika i bezpośrednio przekłada się na lepsze doświadczenie, większą sympatię oraz niższy współczynnik odrzuceń. PWA to również możliwość korzystania z danej strony lub aplikacji w trybie offline dzięki Offline Access za sprawą buforowania dostępnych zasobów i danych. To znacznie zwiększa dostępność i wpływa na komfort użytkownika. Trzeba tu również przypomnieć o możliwości instalacjidodania strony w PWA jako aplikacji do ekranu głównego. KTa kwestia dostępności strony z ekranu głównego instalacyjna również przekłada się na sferę User Experience.

W przypadku RWD nie zapewnimy użytkownikom Ffunkcjonalności strony w trybie offline oraz, jak i opcji dodania witryny jako aplikacji do ekranu głównego nie zapewnimy użytkownikom w przypadku strony w RWD. Jednak warto tu wspomnieć o responsywności witryn i aplikacji w RWD. Dostosowywanie się do różnych rozmiarów ekranów i możliwość komfortowego odbioru i przeglądania zawartości na różnych urządzeniach jest dziś niezwykle istotna. Jak wynika z aktualnych badań, liczba osób dokonujących zakupów przez smartfony czy inne urządzenia mobilne z roku na rok wzrasta. Obecnie już 77% Polaków dokonuje transakcji zakupowych przez telefon, natomiast jedynie 33%⅓ za pośrednictwem laptopa. Wiele osób też korzysta z możliwości zapisania danej usługi lub towaru w ulubionych lub koszyku z poziomu smartfona, aby następnie sfinalizować działanie już na innym urządzeniu. Warto wziąć to pod uwagę, decydując się na konkretny sposób dostarczania strony mobilnej użytkownikom.ą technikę projektowania stron właśnie pod kątem responsywności. 

PWA vs RWD a współczynnik konwersji

Wykonywanie określonych działań na stronie przez użytkowników pozwala określić m.in. skuteczność działań reklamowych prowadzonych względem danego produktu czy efektywność wdrożonych rozwiązań na stronie. Na ten aspekt niebagatelny wpływ ma również sama technika projektowania witryny czy aplikacji.

Strony i aplikacje zaprojektowane jakow technice PWA wyróżniają się zazwyczaj wyższym wskaźnikiem konwersji. Jest to nierozerwalnie związane z User Experience, a także dostępnością do funkcji online czy szybkim ładowaniem. Często odnotowuje się też wyższą konwersję stron w PWA w porównaniu do stron mobilnych wykonanych w tradycyjny sposób. Do wyższego wskaźnika konwersji w przypadku PWA przyczynia się również możliwość wysyłania powiadomień Push, które mają istotny wpływ na zwiększenie zaangażowania odbiorcy.

Niewątpliwą zaletą stron wykonanych w RWD jest natomiast bardzo dobra konwersja na większych ekranach oraz desktopach. Niestety bywają one znacznie mniej efektywne na urządzeniach mobilnych. Trzeba tu również pamiętać o braku możliwości wdrożenia opcji wysyłania powiadomień push. Nie będzie możliwe więc zaangażowanie odbiorców po pierwszym odwiedzeniu witryny w ten sposób.

PWA i RWD a pozycjonowanie i optymalizacja SEO

W przypadku zastosowania techniki PWA można przeprowadzać dobrą optymalizację stron pod kątem SEO, jeżeli witryna zostanie zaimplementowana w sposób prawidłowy. To szansa na uzyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarkach. PWA wymagają jednak dodatkowych zabiegów i sporo pracy, aby zapewnić stronom doskonałą widoczność.

RWD to natomiast doskonała optymalizacja SEO. To właśnie strony responsywne są preferowane przez wyszukiwarki, dzięki czemu uzyskanie dobrych wyników jest nieco łatwiejsze do osiągnięcia i umożliwia większą widoczność. Wdrożenie zabiegów SEO na stronach z RWD jest też łatwiejsze.

PWA vs RWD a systemy operacyjne Android i iOS

Zastanawiając się nad PWA i RWD w kontekście urządzeń mobilnych, a w szczególności smartfonów, warto też rozważyć możliwość funkcjonowania w systemach operacyjnych Android i iOS, które stanowią dziś podstawowe rozwiązania stosowane w powszechnie używanych telefonach.

W przypadku PWA mamy opcję wykorzystania wspólnego kodu bazowego. Dzięki temu PWA App zadziała na urządzeniach mobilnych zarówno z systemem operacyjnym Android, jak i iOS. W perspektywie biznesowej nie będzie koniecznie zatrudnianie osób do osobnego programowania dodatkowych rozwiązań. 

Trzeba jednak zaznaczyć, że aplikacje oparte na PWA nie skorzystają z wbudowanych funkcji w telefonie. Mowa tu o kamerze, łączności Bluetooth czy GPS. W PAW nie utworzymy też zaawansowanych aplikacji z wieloma funkcjami, takimi jak np. gry. PWA nie może być też zastosowane we wszystkich wersjach systemu Apple, a wyłącznie od iOS 11.3.

Strona w RWD, czyli strona responsywna wygląda na urządzeniu mobilnym tak samo jak na laptopach i innych sprzętach desktopowych. Ponadto ma taki sam adres URL i taką samą treść. Dzięki niezmiennej funkcjonalności, jak w przypadku witryny internetowej, także z poziomu urządzenia mobilnego możliwy jest pełen wybór dostępnych opcji, co istotnie wpływa na User Experience. Odbiorcy często korzystają z danych stron zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej i przyzwyczajają się do wyglądu czy rozmieszczenia na stronie poszczególnych elementów. Dzięki mobilnej wersji responsywnej mogą zatem śmiało korzystać z dobrze znanego schematu, co nie powoduje frustracji. 

Kluczowy jest tu również aspekt indeksowania oraz pozycjonowania przez Google. W technologii RWD możliwe będzie przeprowadzenie skuteczniejszych kampanii marketingowych, np. w postaci mailingu czy newsletterów. Zwiększy to zatem szansę na skuteczną konwersję. Wykorzystując technikę projektowania stron RWD, nie trzeba też tworzyć dodatkowej aplikacji. Responsywna strona zadziała zarówno w systemie Android, jak i iOS. 

Techniki projektowania stron PWA i RWD – co wybrać?

Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, która z technik będzie lepszym rozwiązaniem w przypadku konkretnego podmiotu. Zależy to w głównej mierze od kluczowych potrzeb oraz celów biznesowych firmy.

Reasumując, powyższe informacje można jednak wysnuć wniosek, że PWA to technika, która lepiej sprawdzi się w przypadku podmiotów chcących dostarczać klientom dużo zaawansowanych funkcji, w tym powiadomienia push czy dostęp przez ekran główny. Możliwe jest w tym przypadku również uzyskanie wyższej retencji i konwersji, jednak trzeba liczyć się z wyższym poziomem skomplikowania tej techniki i większymi kosztami.

RWD to natomiast opcja firm poszukujących stosunkowo niedrogiego i szybkiego rozwiązania, które zapewni podobną jakość i spójność doświadczeń podczas korzystania z różnych urządzeń. To także łatwiejsze wdrożenie i lepsza optymalizacja SEO. RWA będzie też korzystniejszym wyborem pod względem dopasowania witryny internetowej do urządzeń mobilnych dzięki responsywności i tym samym dostępowi do tych samych opcji, które widnieją na stronie.

Newsletter Sprzedaż w B2B

Warstwa 1@2x
Warstwa 1@2x

Porozmawiajmy!

O TWOJEJ FIRMIE W PRZYSZŁOŚCI

Pracujemy dla małych, średnich i dużych firm. Wspieramy ewolucję Twojego biznesu naszym oprogramowaniem i znajomością wielu rynków. Zostaw kontakt i umówmy się na rozmowę.