Planowanie strategiczne biznesu e-commerce – Wejście na rynek

Rynek e-commerce jest wymagający. Z każdym dniem jest to rynek bardziej konkurencyjny, w którym nie ma już miejsca na przypadek. E-handel rozumiany jako elektroniczny kanał dystrybucji powinien być wpisany w strategie nowoczesnej organizacji. Nowa gospodarka, rozwijająca się dynamicznie od ponad 20 lat jest dziś ważną częścią ekosystemu przedsiębiorstw, a nierzadko stanowi ich fundament. W Akademii e-Commerce opierając się na przykładach i doświadczeniu praktyków e-handlu przekazujemy kluczowe z punktu widzenia biznesu informacje, które pozwolą zaistnieć na rynku e-commerce unikając błędów i stale zwiększając sprzedaż.

W tej lekcji dowiesz się więcej o planowaniu strategicznym biznesu e-commerce, a w szczególności:

  • Gdzie szukać możliwości wejścia na rynek e-commerce
  • Jakie firmy mają największe szanse na sukces w modelu wielokanałowym
  • Jakie są najczęstsze obawy firm tradycyjnych związane z wejściem w e-commerce
  • W jaki sposób planować wejście na rynek gdy startujemy od zera

Dla istniejących firm, działających z sukcesem w kanale tradycyjnym wejście na rynek e-commerce jest naturalnym sposobem na rozwój biznesu. Dobrze zaprojektowana strategia wejścia w e-commerce pozwala docierać z ofertą bezpośrednio do klienta końcowego. Pominięcie pośredników i osiągnięcie efektu skali przekłada się na wzrost zysków firm wykorzystujących elektroniczne kanały sprzedaży. Uniezależnienie się od rynków lokalnych oraz zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki całodobowej prezentacji oferty jest kolejnym istotnym atutem e-handlu. Obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem tradycyjnych placówek handlowych i pełna automatyzacja sprzedaży powoduje, że biznes prowadzony na własnej platformie e-commerce jest efektywny kosztowo. Zaawansowane integracje z zewnętrznymi kanałami sprzedaży typu marketplace (np. ebay, amazon) ułatwiają firmom ekspansję na rynki zagraniczne.

Jeśli prowadzisz firmę, która odnosi sukcesy na rynku tradycyjnym odpowiedz sobie na następujący zestaw pytań:

  • Dlaczego chcę wejść w e-commerce? [zwiększyć skalę, ułatwić ekspansję, zdobyć nowe rynki, ograniczyć koszty, budować dodatkowy kanał dystrybucji, rozwijać się zgodnie z trendami, budować markę na terenie kraju/europy, inne – jakie?]
  • Jakie dotychczasowe działania przyczyniły się do sukcesu mojej firmy na rynku tradycyjnym? [niskie ceny, dobra lokalizacja, dobra reklama, jakość, doświadczenie, szersza oferta, obsługa klienta, inne – jakie?]
  • Czy te same czynniki sukcesu pomogą mi realizować cel wejścia na rynek online i dlaczego?
  • Jakie wyzwania stawia przede mną rynek e-commerce? [dostosowanie oferty do dystrybucji elektronicznej, zintegrowanie kanałów sprzedaży, zintegrowanie aktualnego oprogramowania wewnątrz firmy, pogodzenie sprzedaży B2B z B2C, walka z nieuczciwą konkurencją, inne – jakie?]
  • Jakie bariery stawia przed moim biznesem elektroniczny kanał dystrybucji? [brak zgody producentów/dostawców na zmiany poziomu cen, utrudniona logistyka, polityka zwrotów towarów, zdalna obsługa klienta, inne – jakie?]

Uzyskanie odpowiedzi na powyższe pozwala ustalić silne strony planowanego przedsięwzięcia, rozpisać cele strategiczne i szanse ich realizacji, a także odnaleźć potencjalnie słabe strony i zagrożenia.

Jakie są najczęstsze zagrożenia dla biznesów tradycyjnych planujących rozszerzenie sprzedaży o elektroniczne kanały dystrybucji?

  • Obawa przed wdaniem się w walkę konkurencyjną i zaniżeniem cen oraz marży
  • Obawa przed zepsuciem własnego rynku, szczególnie w przypadku firm produkcyjnych i dystrybutorów posiadających relacje B2B chcących wejść w sprzedaż B2C
  • Obawa przed narażeniem się na zepsucie opinii przez niezadowolonego klienta lub konkurencję
  • Obawa przed utrudnioną logistyką, szczególnie w przypadku towarów wielkogabarytowych lub podatnych na uszkodzenie w transporcie czy tez trudnych do realizacji zwrotów

Być może istnieją branże, w których zagrożenia są inne jednak większość wymienionych wyżej można skutecznie wyeliminować. W SOHOshop.pl współtworzyliśmy strategie wejścia na rynek online dla firm, w których plan działania wpisane było założenie spółki celowej do sprzedaży internetowej czy też stworzenie nowej marki w celu zabezpieczenia aktualnego kanału dystrybucji. Wspieraliśmy technologicznie i marketingowo odpowiednie zabezpieczenia prawne, np. wiązanie sprzedaży produktu z usługą za symboliczną złotówkę w przypadku towarów trudnych w transporcie lub niemożliwych do zwrotu aby problem zwrotów skutecznie minimalizować. Jeśli widzisz inne zagrożenia związane z wejściem na rynek online w Twoim biznesie napisz do nas i opowiedz nam o tym być może wspólnie znajdziemy rozwiązanie.

Tags:

Posted by sohoadmin at 14 września 2016 13:10 Wiedza

Leave a Comment